Pris på bilsyn: Hvad koster et syn af bilen?

I Danmark er det et lovkrav at overholde periodiske bilsyn. Første gang din bil bliver indkaldt til syn er fire år efter, at bilen første gang er indregistreret. Derefter er det hvert andet år bilen skal igennem et periodisk bilsyn. Der er store prisforskelle på et periodisk bilsyn.

I vores undersøgelse af priserne på det periodiske bilsyn varierer priserne mellem 340-590 DKK med en prisforskel på op til 74 pct. Nedenfor finder du priser for det periodiske bilsyn samt vejledning til den bedste pris.

Hvad koster et bilsyn?

Af de 173 synshaller Mekanikerpris.dk har gennemgået koster et periodisk bilsyn af personbiler mellem 340-590 DKK og gennemsnitligt 490 DKK. Der er således en prisforskel på helt op til 74 pct.

Et omsyn (dvs. når bilen har været til periodisk bilsyn men først kan godkendes efter omsyn) koster mellem 200-400 DKK og gennemsnitligt 300 DKK.

Nedenfor finder du gennemsnitsprisen samt variation i prisen for de forskellige synstyper:

SynstypeGennemsnitlig prisVariation i priser
Periodisk bilsyn personbil490 DKK340-590 DKK
Omsyn af personbil300 DKK200-400 DKK
Registreringssyn af personbil520 DKK370-610 DKK
Syn af motorcykel340 DKK280-370 DKK
Syn af påhængskøretøj, max. 750 kg230 DKK170-280 DKK
Syn af påhængskøretøj, over 750 kg580 DKK460-600 DKK

Hvor er et bilsyn billigst?

Vi har behandlet data for 173 synshaller. Som vist på tabellen nedenfor, er det periodiske syn i Region Sjælland er billigst med en gennemsnitpris på 453 DKK, mens det periodiske syn i Region Nordjylland er dyrest med en gennemsnitspris på 517 DKK. Det samme gør sig gældende for omsyn, hvor Region Sjælland er billigst og Region Nordjylland er det dyreste.

RegionAntal synsstederGennemsnitspris af periodiske synGennemsnitspris af omsyn
Region Hovedstaden28484293
Region Midtjylland50500313
Region Nordjylland23517297
Region Sjælland28453277
Region Syddanmark44466316
Total173483303

Hvornår skal bilen til syn?

Første gang din personbil bliver indkaldt til syn er fire år efter, at bilen første gang er indregistreret. Derefter skal bilen til periodisk syn hvert andet år, når der er tale om en almindelig person- eller varebil.

Idet det periodiske bilsyn er lovpligtigt, vil du automatisk modtage en indkaldelse til periodisk bilsyn fra Færdselsstyrelsen i din e-boks otte uger inden synsfristen. Det er dit ansvar som bilejer at kontakte en synsvirksomhed, som kan foretage det periodiske bilsyn.

Hvis din personbil har været afmeldt i mere end et år, skal bilen desuden til syn. Hvis din bil er over 40 år gammel og registreret som veteranbil, skal den dog kun synes hvert 8. år.

Tjekliste for, hvornår bilen skal synes

  • Når bilen er 4 år gammel.
  • Derefter hvert andet år.
  • Hvis din bil er over 40 år gammel og registreret som veteranbil, skal den dog kun synes hvert 8. år.
  • Når du skal have indregistreret et køretøj.
  • Hvis køretøjet har været afmeldt i mere end 1 år.
  • Hvis du får foretaget ændringer ved køretøjet f.eks. montering af træk.

Hvis du er i tvivl om, hvornår bilen sidst har været til bilsyn, kan du heldigvis selv tjekke synsfristen på Skat.dk’s Motorregister her. Du skal blot logge ind med NemID, hvorefter synsfristen vil fremgå på siden.

Du kan godt vælge frivilligt at få synet din bil, inden den bliver indkaldt til syn af Færdselsstyrelsen. Det betyder, at synsfristen bliver forlænget med yderligere to år. Eksempel: Hvis din bil står til at blive indkaldt til syn i 2020, men du frivilligt har synet den i 2019, f.eks. i forbindelse med køb eller salg, så regulerer systemet sig selv, så bilen først indkaldes til periodisk syn i 2021.

Hvad sker der, hvis jeg ikke overholder synsfristen?

Hvis du ikke får synet dit køretøj inden for synsfristen, foregår processen som følger:

  1. Færdselsstyrelsen vil fire uger efter synsfristen sende et brev med påmindelse om det manglende syn, hvor du vil blive anmodet om at få synet og godkendt dit køretøj eller afmelde køretøjet i Motorregistret inden for fem uger fra brevdatoen.
  2. Hvis du ikke overholder fristen på fem uger, vil du efterfølgende modtage et bødeforlæg på 2.000 DKK for manglende syn. Du får i bødeforlægget samtidig et påbud om at få godkendt eller afmeldt dit køretøj i Motorregistret inden for tre uger fra brevdatoen.
  3. Får du ikke godkendt eller afmeldt dit køretøj inden for fristen i bødeforlægget, vil du efterfølgende modtage endnu et bødeforlæg på 2.000 DKK for manglende afmelding af køretøjet.
  4. En uge efter, at du har modtaget bødeforlæg for manglende afmelding af køretøjet, vil Færdselsstyrelsen anmode politiet om at inddrage nummerpladerne.

En manglende overholdelse af synsfristen kan altså blive en dyr fornøjelse, som samlet kan koste op til 4.000 DKK. Det gælder altså om at være opmærksom på synsfristen og læse breve fra Færdselsstyrelsen i e-boks. Du kan læse mere om bødeforlæg på Færdselsstyrelsens hjemmeside her.

Kan jeg undgå et bilsyn?

Nej, det kan ikke lade sig gøre at undgå et bilsyn og stadig anvende bilen. Men hvis du ikke ønsker at få synet dit køretøj, skal du i stedet afmelde det i Køretøjsregistret. Det gør du ved at aflevere dine nummerplader hos en godkendt nummerpladeoperatør eller hos et af SKATs motorcentre.

Kan jeg få udsat fristen for bilsyn?

Det er ikke muligt at få udsat synsfristen, undtagen ved helt særlige tilfælde. Det kan f.eks. være hvis du kan dokumentere, at dit køretøj er blevet stjålet.

Et synstjek kan betale sig

Når du får foretaget det periodiske bilsyn, kan du risikere, at bilen får vurderingen ‘Godkendt efter omsyn’. Det vil betyde, at du foruden selve det periodiske bilsyn også skal betale for reparation af fejlene og omsynet. Selv mindre problemer som defekte lygter eller dørhåndtag kan bevirke, at bilen ikke godkendes.

Derfor er der mange som vælger at få foretaget et synstjek (også kendt som forundersøgelse før bilsyn). Derved slipper du for at betale for omsynet, og et synstjek er forholdsvist billigt. Et synstjek kan særligt betale sig, hvis du har mistanke om, at din bil ikke vil godkendes ved det periodiske bilsyn.

Ved synstjekket vil mekanikeren først se på bilens sikkerhed ved at undersøge de forskellige komponenter: styreapparat, lygter, lys, bremser, dæk, reflekser osv. Det bliver også tjekket, om bilen lever op til de gældende miljøstandarder. Dette gøres ved at kontrollere røg-, kulilte- og støjudledning.

Automekanikeren vil efter synstjekket vurdere:

  1. Om bilen uden yderligere reparationer vil godkendes ved det periodiske bilsyn, eller
  2. Hvad der bør udbedres for, at bilen kan blive godkendt ved det periodiske bilsyn.

Hvis sidstnævnte er tilfældet, vil automekanikeren typisk også give et tilbud på disse reparationer. Endeligt vil automekanikeren køre din bil til bilsyn hos en synshal, hvis det er inkluderet i jeres aftale.

Hvordan foregår et bilsyn?

Når du skal have din bil synet, skal det foregå ved en autoriseret synshal. De to overordnede formål med bilsyn er at sikre:

  • Forhold der vedrører færdselssikkerheden, som fx kontrol af styretøj, dæk, lygter, blinklys, reflekser og bærende dele som blandt andet hjulophæng og støddæmpere
  • De miljømæssige forhold, som fx kontrol af røg, kulilte og støj.

I praksis foregår det ved, at automekanikeren gennemgår de forskellige komponenter i bilen, herunder:

Stelnummer og nummerplade

Først tjekkes bilens stelnummer. Stelnummeret skal være let aflæseligt og ikke for påvirket af rust. Hvis der er meget rust omkring dit stelnummer, kan du eventuelt selv forsøge at fjerne det med stålbørste, inden du sender bilen til syn. Alternativt, hvis det ikke er muligt selv at udbedre stelnummeret, kan automekanikeren ved synstjekket udbedre stelnummeret.

Desuden tjekkes nummerpladen. Det er vigtigt, at begge nummerpladder er skruet ordentligt fast og er synlige.

Lygter og lys

Alt lys på bilen vil blive gennemgås: nærlys, fjernlys, positionslys, baglys, baklys, stoplys og nummerpladelys. Desuden vil lygternes justering blive tjekket. Hvis du ved, at et af lysene på bilen er gået, kan du selv skifte pæren – det er nemt og billigere end hvis du får automekanikeren til det. Bemærk, at lygter og lys er den mest typiske fejl ved det periodiske syn, så det er et område, du bør være særligt opmærksom på.

Instrumenter

Instrumenter gennemgås og tjekkes: advarselsblink, horn, sprinkler og rulleseler. Bilens sikkerhedsseler tjekkes også, herunder om rulleselerne (øverste del af sikkerhedsselen) blokerer, når sikkerhedsselen rykkes hurtigt.

Motorrum

Mekanikeren vil bl.a. undersøge, om batteriet er ordentligt fastspændt. Batteriet må ikke kunne falde ud, da det kan resultere i kortslutning eller at damp fra brændstoffet bliver antændt.

Bremser

Forbremser, bagbremser og parkeringsbremse blive afprøvet, så mekanikeren kan vurdere deres bremsekraft, og hvorvidt de bremser skævt. Du kan selv tjekke parkeringsbremserne ved at holde bilen bremset på en stejl bakke.

Undervogn

Mekanikeren undersøger bilens undervogn, ved at løfte bilen op på en lift. Her vil mekanikeren bl.a. undersøge bilens bærekugler og styrekugler samt øvrige bøsninger og aksler. Desuden tjekkes, om hjulene ubesværet kan dreje.

Dæk

Der gælder minimumskrav for slid på bildæk. Slidmønstret i bildækket skal minimum være 1,6 mm dybt for at blive godkendt ved syn. Det kan du selv tjekke, ved at måle dybden med en lineal. Hvis dækkene er ældre end 10 år, bør de desuden udskiftes, selv om de ikke ser slidte ud.

Miljøkontrol og prøvekørsel

I miljøkontrollen bliver din køretøjs røg-, kulilte- og støjudledning testet. Det er som sådan ikke noget du selv kan tjekke, men er noget du vil kunne få undersøgt ved et synstjek.

Hvad er forskellen på et synstjek og et bilsyn?

Et synstjek er frivilligt og noget der foretages inden det periodiske bilsyn. Et synstjek kan således betragtes som en forundersøgelse før selve det periodiske bilsyn for at undgå, at bilen skal til omsyn efter det periodiske bilsyn. Ved et synstjek undersøger automekanikeren de samme ting som ved det periodiske bilsyn: Forhold der vedrører færdselssikkerheden samt miljømæssige forhold.

Automekanikeren vil efter synstjekket vurdere:

  1. Om bilen uden yderligere reparationer vil godkendes ved det periodiske bilsyn, eller
  2. Hvad der bør udbedres for, at bilen kan blive godkendt ved det periodiske bilsyn.

Modsat er det periodiske bilsyn obligatorisk og foretages hvert andet år som beskrevet i forrige afsnit.

De typiske fejl ved det periodiske syn

Der findes ikke officiel statistik for de typiske fejl ved det periodiske bilsyn i Danmark. Til gengæld har Englands færdselsstyrelse, Driver and Vehicle Standards Agency, ført statistik for periodiske bilsyn i perioden 2014-2015. 36 pct. af bilsyn blev ikke godkendt i perioden.

Statistikken fra Driver and Vehicle Standards Agency fandt følgende typiske fejl ved det periodiske bilsyn:

AndelFejl
18,4 pct.Lygter
9,6 pct.Bremser
7,4 pct.Dæk
6,6 pct.Vinduesviskere

Hvad er et registreringssyn, periodisk bilsyn og omsyn?

De forskellige begreber for bilsyn kan virke enslydende, men der er væsentlige forskelle:

  • Registreringssynet foretages, hvis der er foretaget konstruktive ændringer eller andre registreringspligtige ændringer ved køretøjet eller hvis bilen skal indregistreres.
  • Periodisk bilsyn er obligatorisk og foretages fire år efter bilen er blevet indregistreret. Derefter skal bilen til periodisk syn hvert andet år.
  • Omsyn foretages, hvis bilen ikke er godkendt ved det forrige periodiske bilsyn.

Skriv en kommentar